29-30 листопада учні 5-8
класів стали учасниками ГарбузКвесту у рамках програми «Здорова школа». Захід
цікавий не тільки формою проведення, а й змістом. По суті, учні отримали, а
точніше – зібрали тематичний кейс «Гарбуз», до якого додали знання з української мови,
української та зарубіжної літератури, народо- та країнознавства, мистецтва.
Кожна команда мала відвідати 8
тематичний локацій. З допомогою QR-кодів, ребусів, тематичних висловів і
предметів діти знаходили потрібну «адресу». Кожна локація була цікава, діти не
лише здобували нові знання, а демонстрували власний досвід і вміння. Наприклад,
зчитавши QR-код, у якому містився напис «Тарас Шевченко», команди легко
знаходили кабінет української мови та літератури. Учителі-філологи
запропонували попрацювати з уривком кіноповісті «Зачарована Десна». З-поміж
переліку рослин, які любила висаджувати мати малого Сашка, чимало й гарбузових
родичів. П’ятикласники налічили їх аж шість. А шестикласники згадали й
пояснили фразеологізми з цими овочами (дати гарбуза, нагородити гарбузом,
навздогад буряків, щоб дали капусти).
Учні 7 й 8 класів мали назвати рослини, що не є гарбузовими родичами
, і згадати ідіоми, до складу яких входили б усі названі в уривку рослини. Тож згадали й моркву (скребти моркву, хатня морква), і мак (втерти маку), і згадані вище вирази. Усі переконалися, що не тільки в усній народній, а й в літературній творчості є місце його величності гарбузу.
, і згадати ідіоми, до складу яких входили б усі названі в уривку рослини. Тож згадали й моркву (скребти моркву, хатня морква), і мак (втерти маку), і згадані вище вирази. Усі переконалися, що не тільки в усній народній, а й в літературній творчості є місце його величності гарбузу.
Отримавши підказку наступної
«адреси» - книжку Жуль Верна, Олександра Гріна чи Даніеля Дефо, команди прямували
до кабінету зарубіжної літератури. Самим організаторам квесту було цікаво
ознайомитися з кримськотатарською казкою «Горіх чи гарбуз», а учні мали ще й за
ключовими словами Крим, татари, гарбуз, казка, горіх назвати твір.
Можливості інтернету та вміння шукати інформацію дали швидкий результат.
Визначити головну думку твору, пояснити значення слів, дібрати до них синоніми
– основні завдання, над якими мудрували учні.
У руках команд – заховане в
ребусі слово «Геродот», що привело їх до кабінету історії. Тут довелося
працювати з гарбузовими традиціями світу, кухнею, предметами з гарбуза,
пам’ятниками цій рослині, фольклором різних народів. Завдання цієї локації
можна охарактеризувати так: складно, але дуже цікаво. Чи знали ви, наприклад,
що в Африці з гарбуза робили мотоциклетні шоломи, а в Киргизії гарбузові бутлі?
Ще в Японії щорічно проходить фестиваль гарбуза – Хіган, а улюбленою стравою
китайців є манти з гарбуза, мексиканці ж полюбляють гарбузове ризотто… Команда
5 класу переконалася, що й фольклор народів світу вражає багатством, а в
прислів’ях знайшлося місце й гарбузу: голова без розуму – порожній гарбуз
(таджицьке), сліпий у себе сам гарбуз зірвав (китайське), і в хорошому
городі гнилі гарбузи знаходять (осетинське); той хоче гарбузів, а той огірків
(німецьке).
“Всякий, хто вивчає науки,
входящий сюди, не грюкне дверима, не стукне ногами: це заважає музам. Якщо ти
когось знайдеш тут сидячим, шанобливо вклонися мовчки і не займайся розмовами:
тут мудрі говорять із вченими”. Ось такий напис отримали учасники квесту після
виконання чергового завдання. Яких версій тільки не було: і комп'ютерний
кабінет, і їдальня, і початкові класи, і навіть учительська. Дійсно, далеко не
відразу потрапили учасники до бібліотеки, адже саме ці слова були написані на
дверях книгозбірень ХV століття. Тут на учасників чекала приємна несподіванка -
перегляд мультфільму
“Ходить гарбуз по городу”. Обряди та звичаї українців, народні
пісні, народні дитячі ігри, предмети побуту… Справжня енциклопедія
народознавства! П'ятикласники легко назвали згадану у мультфільмі народну гру
“Панас”, колискову. Підмітили також розмаїття вишитих рушників, розписану піч,
а тому правильно назвали види народного мистецтва - вишивка й розпис. Свої знання
показали й шестикласники: з-поміж групи фразеологізмів обрали ті, що
відповідають змісту відео (колупати піч, стати на рушник, бісики пускати,
пов'язати рушники), відповідно, і з визначенням обрядів теж проблем не було: це
сватання й весілля. Настав час перегляду мультфільму для семикласників. Що на
них чекає? Їм необхідно було “впізнати” пісню про кохання й назвати побачені
предмети побуту. Молодці, сьомий клас! І “Цвіте терен” почули, і макогон з
рогачем побачили. Скільки всього в одному мультфільмі! Що ж восьмикласникам
залишилося? Пісні. Адже, крім уже згаданих колискової й “Цвіте терен”, звучить
ще й історична “Засвіт встали козаченьки”. Хоч і звучала лише мелодія, пісню
легко можна назвати. Після “кінозалу” команди продовжили гарбузову подорож.
Наступне завдання - розпис гарбуза. Кожен
гарбуз - це створений учнями образ господаря, голови свого роду. Сьогодні цією
виставкою любуються учні початкової школи. Мистецька тематика розписом не
завершилася, бо наступна локація - музична. Усі уважно прослухали пісню,
визначили, хто ким доводиться гарбузу й виконали пісню під власний музичний
супровід. Висновок журі: таланти є в кожного.
Якщо заспівали, то чому б і не
затанцювати? Ще й залучити до руханки якомога більше учнів і вчителів. Тож,
отримавши заховане в QR-коді, слово “м’яч”, команди вирушили до спортивної
зали. З допомогою тренерів за короткий час команди підготували елементи
руханки. Найбільш творчі потім додали й інсценізацію, і театральний гардероб. Молодці, учні 5 й 6 класів!
Перепусткою до останньої локації став звичайний ополоник. Подивувавшись отриманій підказці, найбільш спритні й кмітливі вирушили у правильному напрямку - до їдальні. Скільки б не говорив про гарбуз, а в роті ні солодко, ні солоно. Тому й вирішили організатори і гарбузову кухню продемонструвати, і пригостити учасників квесту. Тож команди спробували гарбузову кашу й бабку, млинці й лаваш з гарбузовою начинкою, суп-пюре. Звичайно, частування було неспроста, оскільки команди мали визначити склад страв. І більшість учасників чудово впоралася і з цим завданням.
Вітаємо учасників квесту, дякуємо
всім, хто допомагав у організації та проведенні заходу. На часі написання
учнями творчої роботи “Що я знаю про гарбуз”, аби організатори побачили,
наскільки кожен учень 5-8 класів був уважним і активним. За відгуками команд,
квест сподобався всім, було весело й цікаво, чекало багато несподіванок, але
всі приємні. Приємно читати слова подяки. Раді, що й труднощі довелося долати,
адже без них ніяк, і каша не була б такою смачною, напевне.
Особливу увагу журі звертало на вміння працювати в команді, взаємодіяти, радитися, співпереживати. І
тут найкращими були шестикласники, набравши 40 балів за роботу в команді (це
максимальний бал!), на другому місці учні 5 класу (31 бал), на третьому -
семикласники (29 балів). Старалися й восьмикласники, однак цього разу перемога
усміхнулася чомусь меншим.
Дякуємо всім за участь! Приємно
чути побажання частіше проводити такі заходи. Що ж, чекайте...
Немає коментарів:
Дописати коментар