четвер, 6 грудня 2018 р.

ГарбузКвест: у пошуках цікавого й корисного


29-30 листопада учні 5-8 класів стали учасниками ГарбузКвесту у рамках програми «Здорова школа». Захід цікавий не тільки формою проведення, а й змістом. По суті, учні отримали, а точніше – зібрали тематичний кейс «Гарбуз», до якого додали знання з української мови, української та зарубіжної літератури, народо- та країнознавства, мистецтва.
Кожна команда мала відвідати 8 тематичний локацій. З допомогою QR-кодів, ребусів, тематичних висловів і предметів діти знаходили потрібну «адресу». Кожна локація була цікава, діти не лише здобували нові знання, а демонстрували власний досвід і вміння. Наприклад, зчитавши QR-код, у якому містився напис «Тарас Шевченко», команди легко знаходили кабінет української мови та літератури. Учителі-філологи запропонували попрацювати з уривком кіноповісті «Зачарована Десна». З-поміж переліку рослин, які любила висаджувати мати малого Сашка, чимало й гарбузових родичів. П’ятикласники  налічили їх аж шість. А шестикласники згадали й пояснили фразеологізми з цими овочами (дати гарбуза, нагородити гарбузом, навздогад буряків, щоб дали капусти).  Учні 7 й 8 класів мали назвати рослини, що не є гарбузовими родичами
, і згадати ідіоми, до складу яких входили б усі названі в уривку рослини. Тож згадали й моркву (скребти моркву, хатня морква), і мак (втерти маку), і згадані вище вирази. Усі переконалися, що не тільки в усній народній, а й в літературній творчості є місце його величності гарбузу.
      Отримавши підказку наступної «адреси» - книжку Жуль Верна, Олександра Гріна чи Даніеля Дефо, команди прямували до кабінету зарубіжної літератури. Самим організаторам квесту було цікаво ознайомитися з кримськотатарською казкою «Горіх чи гарбуз», а учні мали ще й за ключовими словами Крим, татари, гарбуз, казка, горіх назвати твір. Можливості інтернету та вміння шукати інформацію дали швидкий результат. Визначити головну думку твору, пояснити значення слів, дібрати до них синоніми – основні завдання, над якими мудрували учні.
     У руках команд – заховане в ребусі слово «Геродот», що привело їх до кабінету історії. Тут довелося працювати з гарбузовими традиціями світу, кухнею, предметами з гарбуза, пам’ятниками цій рослині, фольклором різних народів. Завдання цієї локації можна охарактеризувати так: складно, але дуже цікаво. Чи знали ви, наприклад, що в Африці з гарбуза робили мотоциклетні шоломи, а в Киргизії гарбузові бутлі? Ще в Японії щорічно проходить фестиваль гарбуза – Хіган, а улюбленою стравою китайців є манти з гарбуза, мексиканці ж полюбляють гарбузове ризотто… Команда 5 класу переконалася, що й фольклор народів світу вражає багатством, а в прислів’ях знайшлося місце й гарбузу: голова без розуму – порожній гарбуз (таджицьке), сліпий у себе сам гарбуз зірвав (китайське),  і в хорошому городі гнилі гарбузи знаходять (осетинське); той хоче гарбузів, а той огірків (німецьке).
“Всякий, хто вивчає науки, входящий сюди, не грюкне дверима, не стукне ногами: це заважає музам. Якщо ти когось знайдеш тут сидячим, шанобливо вклонися мовчки і не займайся розмовами: тут мудрі говорять із вченими”. Ось такий напис отримали учасники квесту після виконання чергового завдання. Яких версій тільки не було: і комп'ютерний кабінет, і їдальня, і початкові класи, і навіть учительська. Дійсно, далеко не відразу потрапили учасники до бібліотеки, адже саме ці слова були написані на дверях книгозбірень ХV століття. Тут на учасників чекала приємна несподіванка - перегляд мультфільму “Ходить гарбуз по городу”. Обряди та звичаї українців, народні пісні, народні дитячі ігри, предмети побуту… Справжня енциклопедія народознавства! П'ятикласники легко назвали згадану у мультфільмі народну гру “Панас”, колискову. Підмітили також розмаїття вишитих рушників, розписану піч, а тому правильно назвали види народного мистецтва - вишивка й розпис. Свої знання показали й шестикласники: з-поміж групи фразеологізмів обрали ті, що відповідають змісту відео (колупати піч, стати на рушник, бісики пускати, пов'язати рушники), відповідно, і з визначенням обрядів теж проблем не було: це сватання й весілля. Настав час перегляду мультфільму для семикласників. Що на них чекає? Їм необхідно було “впізнати” пісню про кохання й назвати побачені предмети побуту. Молодці, сьомий клас! І “Цвіте терен” почули, і макогон з рогачем побачили. Скільки всього в одному мультфільмі! Що ж восьмикласникам залишилося? Пісні. Адже, крім уже згаданих колискової й “Цвіте терен”, звучить ще й історична “Засвіт встали козаченьки”. Хоч і звучала лише мелодія, пісню легко можна назвати. Після “кінозалу” команди продовжили гарбузову подорож.
 Наступне завдання - розпис гарбуза. Кожен гарбуз - це створений учнями образ господаря, голови свого роду. Сьогодні цією виставкою любуються учні початкової школи. Мистецька тематика розписом не завершилася, бо наступна локація - музична. Усі уважно прослухали пісню, визначили, хто ким доводиться гарбузу й виконали пісню під власний музичний супровід. Висновок журі: таланти є в кожного.
Якщо заспівали, то чому б і не затанцювати? Ще й залучити до руханки якомога більше учнів і вчителів. Тож, отримавши заховане в QR-коді, слово “м’яч”, команди вирушили до спортивної зали. З допомогою тренерів за короткий час команди підготували елементи руханки. Найбільш творчі потім додали й інсценізацію, і театральний гардероб. Молодці, учні 5 й 6 класів!


Перепусткою до останньої локації став звичайний ополоник. Подивувавшись отриманій підказці, найбільш спритні й кмітливі вирушили у правильному напрямку - до їдальні. Скільки б не говорив про гарбуз, а в роті ні солодко, ні солоно. Тому й вирішили організатори і гарбузову кухню продемонструвати, і пригостити учасників квесту. Тож команди спробували гарбузову кашу й бабку, млинці й лаваш з гарбузовою  начинкою, суп-пюре. Звичайно, частування було неспроста, оскільки команди мали визначити склад страв. І більшість учасників чудово впоралася і з цим завданням.
Вітаємо учасників квесту, дякуємо всім, хто допомагав у організації та проведенні заходу. На часі написання учнями творчої роботи “Що я знаю про гарбуз”, аби організатори побачили, наскільки кожен учень 5-8 класів був уважним і активним. За відгуками команд, квест сподобався всім, було весело й цікаво, чекало багато несподіванок, але всі приємні. Приємно читати слова подяки. Раді, що й труднощі довелося долати, адже без них ніяк, і каша не була б такою смачною, напевне.

І настав час оголосити результати: найбільшу кількість балів набрали учні 6 класу (72, 5 б.), активними, творчими були п'ятикласники, вони стали другими в цих змаганнях (63,5 б). Третє місце вибороли учні 7 класу (57 б.)
Особливу увагу журі звертало на вміння працювати в команді, взаємодіяти, радитися, співпереживати. І тут найкращими були шестикласники, набравши 40 балів за роботу в команді (це максимальний бал!), на другому місці учні 5 класу (31 бал), на третьому - семикласники (29 балів). Старалися й восьмикласники, однак цього разу перемога усміхнулася чомусь меншим.
Дякуємо всім за участь! Приємно чути побажання частіше проводити такі заходи. Що ж, чекайте...


Немає коментарів:

Дописати коментар